Over NPO

Speech

Lees hier de speech van Frans Klein van dinsdag 30 augustus ter gelegenheid van de opening van het nieuwe videoseizoen 2022-2023.

Van harte welkom allemaal. Wat fijn om jullie weer als vanouds te kunnen ontvangen bij de NPO. Want na twee virtuele edities tijdens de pandemie, kunnen we gelukkig weer allemaal samen, in dezelfde ruimte de opening van ons seizoen presenteren. En dat doe ik met trots. Trots op de kwaliteit die de programma’s van de omroepen en de makers het komend seizoen zullen brengen.

Tijdens de pandemie hebben we de netten als centrale plek van waaruit we denken achter ons gelaten. Vanaf nu staan onze programma’s, verdeeld over tien genres, centraal in ons programmeerproces. Straks zullen daarom de genremanagers vertellen hoe we vanuit de genres programma’s selecteren en programmeren op al onze platforms.

Vandaag vertellen we voor het eerst concreet wat dit voor ons publiek gaat opleveren. Kort gezegd brengen we minder van hetzelfde. Belangrijke taak van de genreteams is meer samenhang in de aanbodmix per genre te realiseren door te ontdubbelen en ontbrekende onderwerpen te selecteren. Natuurlijk willen we binnen de genres excelleren, groot denken en doen, en maken we daarom soms ook scherpe keuzes. Met high-end-producties als De stamhouder en De Nieuwe Vermeer presenteren we ook komend seizoen prachtige programma’s van het hoogste niveau voor iedereen.

Omdat het kijkgedrag van ons publiek verandert, blijven we de komende tijd ook de profilering van onze tv-netten aanscherpen en bijstellen. Ik loop ze even na.

NPO 1 blijft de brede zender die generaties bij elkaar brengt. Wel leggen we meer accent op aanbod voor een jonger publiek. Om die reden verhuizen we De Slimste Mens en Keuringsdienst van Waarde naar 1.

Van NPO 2 maken we nog meer dan nu zender voor verdie­ping, verbeelding en cultuur. Tegen deze achtergrond verhuizen bekende titels uit ons aanbod zoals Radar, Kassa en Opsporing Verzocht naar NPO 2.  

NPO 3 legt de focus nadrukkelijker op de kraamkamerfunctie en ook de groep tot 35 jaar zal beter aan zijn trekken kunnen komen.

En natuurlijk wil de publieke omroep ook de jongste kijkers optimaal bedienen met een veelkleurig aanbod via NPO Zapp en NPO Zappelin.

We bouwen verder aan een volwaardig NPO Start als publiek alternatief in de Nederlandse streamingmarkt. Mezen Dannawi,  onze manager van NPO Start, vertelt daarover zo nog iets meer.

Maar ik realiseer me ook dat we in roerige en ingewikkelde tijden leven, waarin de ene crisis over de andere buitelt, waar wantrouwen, boosheid en angst de standpunten verharden. Daarom is het van het grootste belang dat iedereen toegang heeft tot alle beschikbare, betrouwbare en pluriforme informatie. En kan meedenken, meepraten en meebeslissen.

We vinden dat de publieke omroep een extra inspanning moet leveren om het publiek goed te informeren over deze (vaak) complexe onderwerpen. Wij zeggen niet wat ze moeten denken, maar we willen dat Nederlanders het debat op basis van feiten en daarop gebaseerde argumenten met elkaar voeren.

Opinievorming en het debat mogen immers niet verstikken. Bovendien: stikstof is er al meer dan genoeg. 

En voor iedereen die even aan de waan van de dag wil ontsnappen bieden we natuurlijk ongelooflijk veel mooie programmering; van meeslepende dramaseries tot spannende sportwedstrijden en van confronterende documentaires tot leerzame kennisprogramma’s. 30.000 uur nieuwe videoprogrammering, verdeeld over 1250 titels en tien verschillende genres. Wat me bij de nieuwe programma’s als rode draad opvalt zijn de verhalen over ontmoetingen tussen mensen en hun verschillende culturen. Elkaar beter kennen is elkaar beter begrijpen.

In tijden van stikstof, geeft de publieke omroep zuurstof.

Dank jullie wel.