NPO Start

Speeches persviewing

Hieronder staan de speeches van Shula Rijxman en Frans Klein tijdens de NPO Persviewing op dinsdag 28 augustus 2018.

Speech Frans Klein

Shula Rijxman
Welkom collega’s en gasten!

Wat fijn om u allemaal weer te zien na een lange, warme en heftige zomer, ook voor mij persoonlijk. Ik ben ziek geweest, sommigen van u weten dat. Ik heb een pittige behandeling ondergaan. Maar ik sta hier weer, vol ambitie. Ik voel mij met de dag sterker worden. De collega’s hebben gelukkig veel kunnen opvangen. En velen van u hebben mij persoonlijk bericht. Dat heb ik bijzonder gewaardeerd. Dank jullie wel.

Ik heb de afgelopen periode ‘noodgedwongen’ met iets meer  afstand naar de publieke omroep gekeken en dat vond ik – hoe gek dat misschien ook klinkt – een verrijkende ervaring. Echt als kijker en als luisteraar genieten, even zonder de professionele bril. En dat maakte mij eigenlijk alleen nog maar trotser.

Het was mij een zomer wel. Ook rond de NPO piekte de temperatuur. Het Duitse experiment met Barry Atsma. De verdwijnende piepjes op NPO Radio 1. En natuurlijk de mogelijke gevolgen van de bezuinigen op onze programma’s. U las het allemaal in de krant, of online. Het maakte één ding duidelijk: we dóen er toe bij de NPO. Er zijn veel journalisten die over ons schrijven, en dat begrijpen we ook, want het zijn ook hele moeilijke beslissingen die we moeten nemen.

We doen er gelukkig ook toe bij het Nederlandse publiek. Zelfs bij 37 graden weten velen ons te vinden: van Jinek tot Laat op Eén, van We zijn er bijna tot De Slimste Mens. Ik ben echt trots op die fantastische programmamakers bij de omroepen en producenten.  Ik ben extra trots op al die vakvrouwen op prominente plekken, dat mag u best weten. Eva, Nadia, Mariëlle, Annechien en Margriet op tv. En dan heb ik het nog niet eens over de radio. Mijn oproep van twee-en-half jaar geleden is ruimschoots verhoord.

We bereiken met de NPO 85% van Nederland. NPO 1 is marktleider op televisie. NPO Radio 2 al maanden de best beluisterde radiozender. NPO Start is het meest bekeken Nederlandse on demand-platform. Die prestatie is niet alleen knap, want ons bereik was in jaren niet zo hoog; hij is ook van belang. Het tekent ons bestaansrecht. De publieke omroep moet er willen zijn voor iedereen in ons land.

Dan nu maar achterover leunen? Mooi niet, niet onder deze voorzitter. We willen heel Nederland bereiken, ook die laatste 15 procent. Dat is onze ambitie. Mensen horen het gevoel te hebben dat de publieke omroep van hen is. Letterlijk. Daarom willen we iedereen in Nederland uitnodigen om mee te denken over programma-ideeën. Wat moeten we doen om hen te vinden, te raken, te verleiden? Want dat is onze opdracht: van iedereen, voor iedereen. Een soort nationale pitch om heel Nederland te bereiken. De omroepen en de NPO staan hier open voor.

Het is ook de ratio achter ons vernieuwingsbeleid. Onder leiding van Martijn van Dam werken we aan technologische vernieuwing, krijgen innovaties een kans. We timmeren ook inhoudelijk aan de weg. En daar worden soms lastige beslissingen genomen. Mooie programma’s verdwijnen van het scherm óf zijn iets minder vaak te zien - maar dat doen we om plaats te kunnen maken voor nieuwe  journalistieke formats, nieuwe ideeën, nieuw talent, om zo echt alle geluiden in de maatschappij een plek te geven. Zonder daarbij onze kernwaarden te verloochenen. Integendeel, zou ik zeggen. We vernieuwen juist omdat we relevant willen blijven. En ja, dat levert soms lastige discussies op met omroepen en programmamakers. En dat hoort bij ons bestel. Soms moet je als NPO beslissingen nemen die de hele publieke omroep verder helpt. Maar met oprechte kritiek en een open geest komen bij de publieke omroep de beste programma’s tot stand.

We bouwen ook voort op wat we hebben en nooit zullen loslaten: onafhankelijke, relevante en impactvolle journalistiek. Dat dit niet vanzelfsprekend is, zien we in vele landen om ons heen. Landen waar de publieke omroep monddood wordt gemaakt. Waar mensen zich geen mening kunnen vormen op basis van onafhankelijke informatie en een veelzijdige programmering. Waar verbinding zoeken met andersdenkenden onmogelijk wordt gemaakt. Laten we dus trots zijn op wat we hier in Nederland hebben. Want een samenleving zonder verbindende schakel, waar vooral ruimte is voor verdeling, zo’n samenleving sterft geestelijk af.

Ik heb persoonlijk de afgelopen periode weer extra ervaren hoe groot en impactvol de kracht is van samenwerking en er voor elkaar zijn. Het is belangrijk dat we ook in Hilversum samen verder gaan. Zeker nu er nieuwe forse bezuinigingen dreigen. Sámen met de programmamakers en sámen met de omroepen gaan we voor een gevarieerde programmering van de hoogste kwaliteit. Want alleen samen komen we het verst. En vervullen we onze publieke functie het beste. Bij ons gaat inhoud boven effect. Bij ons gebruiken we data om je beter te bedienen, níet om aan je te verdienen. Bij ons geldt vrijheid van expressie.

In een tijd waarin zoveel vanzelfsprekendheden onder druk staan, moeten wij pal staan voor wat ons verbindt: het belang van onze eigen, sterke én eigenzinnige Nederlandse Publieke Omroep. Ik sta er klaar voor. Laten we vastberaden, maar vooral samen verder gaan, krachtiger én noodzakelijker dan ooit.

Ik wens u allen een prachtig – eensgezind - seizoen toe!

Dank u wel!



Frans Klein

Vrienden van de NPO, 

We hebben inderdaad een mooie en hete zomer achter de rug.

De NPO was deze zomer AAN.

Met veel nieuwe programma’s: De Nieuwe Lekkerbek, Moby Dick, Hoop en Wanhoop in het Midden-Oosten en ga zo maar door.

Met aansprekende marktaandelen, tot wel bijna 40 procent, voor onze drie tv-zenders. Minder hoog dan voorgaande sportzomers, want er waren geen Olympische Spelen en Nederland deed niet mee aan het WK. Maar toch, glanzend de marktleider.

De bijdrage van sport als verbindende factor is duidelijk. Miljoenen Nederlanders volgden onze sporters tijdens de Winterspelen, de Tour en ook het WK Voetbal werd dit jaar heel goed bekeken. Liefst 7 miljoen streams op NPO Start, en dat is inmiddels het best bekeken Nederlandse on demand-platform.

Kortom, er is veel om trots op te zijn en dat willen we ook graag blijven. Daarom blijven we vernieuwen. Maar het nieuwe seizoen staat, zoals u weet, ook in het teken van bezuinigingen die de politiek ons dreigt op te leggen. We hopen nog altijd dat deze dreigende korting van maar liefst 62 miljoen kan worden afgewend. Toch hebben we ons samen met de omroepen er wél op voorbereid. Welke keuzes we ook maken: zo’n bezuiniging zal pijnlijk zijn en ingrijpend de programmering raken. En daarmee ook toegewijde makers, omroepen en producenten.

Shula zei het zojuist al: wij willen en moeten relevant blijven voor heel Nederland. Daarom presenteren wij ook dit seizoen, ondanks die dreigende bezuiniging, een zo evenwichtig mogelijke programmering. In diverse genres, voor verschillende doelgroepen. We focussen hierbij op onze speerpunten: journalistiek, kinderprogrammering, drama en documentaires. Ik herhaal het nog maar een keer, want hier is veel rumoer over geweest: we zullen niet bezuinigen op journalistiek. We blijven wel vernieuwen.

Maar als we worden getroffen door die aangekondigde megabezuiniging, moet het wel érgens vandaan komen.

Dan komt de zojuist besproken zomerprogrammering weer ter discussie te staan, kan dag-tv voor met name ouderen niet zomaar worden gehandhaafd, wordt de vooravond van NPO 2 versoberd en zal NPO 3 minder dagen volwaardig kunnen programmeren. De kwaliteit van de hele programmering komt verder onder druk te staan.

Toch gaan we moedig voorwaarts. Omdat we geloven dat een sterke publieke omroep onmisbaar is voor een gezond Nederland, voor een vitale democratie.

Terug naar de nieuwe programmering voor komend seizoen.

We hebben daarbij flink aan de boom geschud. NPO 1 zal zich nog meer presenteren als nationale zender. Het is dé plek waar Nederland samenkomt als het ertoe doet. Zo gaan we in het Rembrandt-jaar 2019 op zoek naar de Nieuwe Rembrandt, verslaan we de Provinciale en Europese verkiezingen, en is het 50 jaar geleden dat de eerste mens een voet op de maan heeft gezet. Ook staan we op NPO 1 stil bij 75 jaar na D-day.

Op NPO 2, onze journalistieke en verdiepende zender, merken we de laatste jaren een afname en veroudering van het publiek. Dat vraagt om nieuwe vertelvormen, en onderwerpen die aansprekend zijn voor nieuwe generaties. NPO 2 wordt nog meer de thuishaven van verdiepende journalistiek en verhalende documentaires. Content die ook op onze online en on demand-platforms goed zal werken.

NPO 3 blijft ons jongste kanaal, te beginnen met Zapp/Zappelin. Dit najaar met een heuse Mees Kees-quiz. En Kappen nou!, een transmediale dramaserie over pesten. Helaas nog altijd een belangrijk thema.

NPO 3 gaat nog meer dan onze andere netten aan een sterkere online omgeving bouwen. Waarbij we ons lineaire kanaal als groot uithangbord blijven gebruiken. Humor en satire zijn vooral bij de jongere doelgroepen een reden om die online platforms van de NPO op te zoeken. NPO 3 blijft zich dan ook onderscheiden met een breed pakket aan drama, satire, comedy en absurdistische humor. En NPO 3 houdt zijn kweekvijverfunctie, onder meer met het vernieuwde 3Lab. Want bij ons krijgt nieuw talent een kans.

Vernieuwen betekent durven kiezen. Dat moet, om al onze content relevant en echt van nú te houden. Dat is een opdracht aan alle producenten en omroepen. Want de echte vernieuwing komt natuurlijk van de makers! Stilstand is in deze tijden - waarin de internationale mediawereld duizelt van de ontwikkelingen - driedubbele achteruitgang.

Dat wij zeker niet stil blijven staan, bewijzen we met onze programma’s voor het komend seizoen. Ik heb de nieuwe titels geteld, het zijn er meer dan honderd. Te zien op de vertrouwde plekken. Maar ook op NPO Start en NPO Start Plus waar we fors blijven investeren in gebruiksvriendelijke techniek. En waar we ook steeds vaker nieuwe series zullen lanceren.

Het is steeds vaker de plek waar de kijker is, de plek waar u bent. Waar jij bent. En daar, daar zijn wij!

Dank u wel.